akredytacje akredytacje projekty ue małopolska bip

Zasady hospitalizacji

Leczenie na Oddziałach Specjalistycznego Szpitala im. L. Rydygiera w Krakowie jest bezpłatne dla Pacjentów posiadających ubezpieczenie NFZ oraz odpłatne, zgodnie z cennikiem usług medycznych dla Pacjentów komercyjnych.

1. Rozpoczęcie leczenia w trybie planowym
odbywa się po wyznaczeniu terminu przez lekarza odpowiedniego Oddziału i jest rejestrowane w Biurze Przyjęć Planowych, Hall Główny, Poziom „O”
Biuro jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 6:00 – 15:05 oraz w niedzielę w godz. 11:00-14:00 Informacja telefoniczna: 12 64 68 986  

2. W wyznaczonym dniu przyjęcia do szpitala chory zgłasza się do Biura Przyjęć Planowych Szpitala Rydygiera z wymaganymi dokumentami:

  • e-skierowaniem na hospitalizację, wydanym przez lekarza Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (AOS) lub Oddziału Ratunkowego bądź innego lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ).
  • badaniami wymaganymi przez Oddział przy przyjęciu planowym, o których Pacjent zostaje powiadomiony w trakcie kwalifikacji do przyjęcia.
  • dokumentem tożsamości posiadającym zdjęcie i numer PESEL (dla obcokrajowców – paszport).

Pacjent w Biurze Przyjęć Planowych otrzymuje opaskę identyfikacyjną i zostaje skierowany do przebieralni/magazynu odzieży. Rzeczy osobiste pozostawione w magazynie szpitala, zostają spisane i spakowane, a rzeczy wartościowe zostają umieszczone w depozycie rzeczy wartościowych zgodnie z obowiązującą w szpitalu procedurą. Następnie Pacjent zostaje skierowany na Oddział i salę ze wskazanym imiennie łóżkiem.

3. Ważne informacje dotyczące przygotowania Pacjenta do zabiegu operacyjnego:

  • przed przyjęciem do szpitala utrzymuj skórę w czystości (w niektórych przypadkach możesz dostać zalecenie stosowania mydła antyseptycznego lub chusteczek do oczyszczania skóry);
  • nie gól skóry w miejscu planowanego pola operacyjnego;
  • utrzymaj prawidłową higienę dłoni, szczególnie przed i po opiece nad raną, przed i po przygotowaniu posiłków, po skorzystaniu z toalety. Przekaż informacje o higienie dłoni osobom odwiedzającym i domownikom;
  • zadbaj o to, aby osoby odwiedzające nie dotykały rany pooperacyjnej;
  • w niektórych przypadkach lekarz może zalecić stosowanie środka antyseptycznego do nosa;
  • Pacjent z cukrzycą: kontroluj poziom glikemii, upewnij się czy poziomy glikemii są stabilne w okresie kilku tygodni przed zabiegiem. Zauważone niestabilności pomiarów skonsultuj z lekarzem lub pielęgniarką;
  • przed przyjęciem i po wypisie ze Szpitala śpij w czystej pościeli (bez zwierząt);
  • palenie tytoniu jest szkodliwe, zaprzestaj palenia w okresie co najmniej 1 miesiąca przed zabiegiem (możesz zastosować środki farmakologiczne zawierające Cytyzynę np. Desmoxan);
    UWAGA: palenie tytoniu powoduje 6-krotny wzrost ryzyka zakażenia miejsca operowanego, które już nawet przy 7-dniowym powstrzymaniu się od palenia maleje
    3-krotnie. W zależności od pilności zabiegu operacyjnego lekarz może zdecydować o odroczeniu zabiegu przy braku przestrzegania abstynencji tytoniowej!
  • pamiętaj o zdrowym odżywianiu i aktywności fizycznej;
  • pamiętaj o kontroli stomatologicznej i ewentualnej sanacji jamy ustnej;
  • pamiętaj o szczepieniu przeciwko grypie w sezonie jesienno – zimowym

4. Informacje o stanie zdrowia Pacjenta:

  • Informacji telefonicznej udziela lekarz przez telefon służbowy znajdujący się w dyżurce lekarskiej/ pielęgniarskiej lub inny telefon znajdujący się na Oddziale wyłącznie osobom do tego upoważnionym przez Pacjenta.
  • Personel pielęgniarski udziela informacji dotyczących jedynie opieki pielęgnacyjnej.
  • Informacji o stanie zdrowia pacjenta udziela się przez telefon  wyłącznie, gdy osoba dzwoniąca poda imię i nazwisko oraz Indywidualny Numer Pacjenta  (INP)   w postaci kodu (kilku cyfr), który stanowi rodzaj hasła przekazywanego pacjentowi przy przyjęciu na oddział szpitalny.
  • Pacjent informując osoby trzecie o brzmieniu INP upoważnia je do bycia uprawnionym o swoim stanie zdrowia.
  • zasady odwiedzin i zasady dodatkowej opieki pielęgnacyjnej  – stanowią załączniki  do Regulaminu Organizacyjnego Szpitala Rydygiera – dostępny tutaj
  • Lekarz udziela informacji o stanie zdrowia pacjenta osobie bliskiej (pomimo braku upoważnienia) w szczególnych sytuacjach:
    1) jeżeli pacjent nie ukończył 16 lat lub
    2) jest nieprzytomny bądź niezdolny do rozumienia znaczenia informacji

5. Pacjenci znajdujący się w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia przyjmowani  są do szpitala w trybie nieplanowym.
Kwalifikacja prowadzona jest na Oddziale Ratunkowym Szpitala -Poziom „O”, oznakowane wejście do SOR lub wejście główne do Szpitala Rydygiera. Po wykonaniu niezbędnych badań, lekarz Oddziału Ratunkowego kieruje Pacjenta na hospitalizację w trybie nagłym. Kontakt z SOR tel: 12 64 68 800


*Źródło:
Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej
Wytyczne Rzecznika Praw Pacjenta oraz Urzędu Ochrony Danych Osobowych w sprawie realizacji przez osoby uprawnione prawa do informacji o stanie zdrowia pacjenta na odległość. (RzPP-DSD.420.74.2020)

Dokumenty do pobrania

• Prawa i obowiązki Pacjenta Szpitala Rydygierapobierz

• Zasady sprawowania dodatkowej opieki pielęgnacyjnej w szpitalupobierz

• Zasady odwiedzin w Szpitalu Rydygierapobierz

• Uprawnienia do korzystania ze świadczeń poza kolejnościąpobierz

Dokumentacja medyczna

Dokumentacja medyczna wydawana jest wyłącznie na podstawie pisemnego wniosku Pacjenta. Formularz wniosku można złożyć:

  • osobiście w Dziale Archiwum – Hall Główny Szpitala, POZIOM „O” codziennie od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-14:00,
  • drogą tradycyjnej korespondencji pocztowej
  • elektronicznie wysyłając wniosek na adres: dokumentacjamedyczna@rydygierkrakow.pl

Formularz wniosku

dostępny tutaj

Dokumentacja medyczna wydawana jest w formie wyciągu, kopii lub wydruku oraz w przypadku badań diagnostyki obrazowej na elektronicznych nośnikach danych. Za udostępnienie dokumentacji medycznej, wnioskowanej po raz pierwszy przez Pacjenta lub reprezentującego przedstawiciela ustawowego, zgodnie z Ustawą z dnia 6 listopada 2008r. (z późn. zm.) o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, szpital nie pobiera opłat.

Ponadto bezpłatnie udostępnia się dokumentację medyczną w postępowaniach przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych oraz w przypadkach udostępniania dokumentacji medycznej Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji oraz Agencji Badań Medycznych.

Każda kolejna kopia dokumentacji wymaga opłaty zgodnie z cennikiem:

  • 0,002 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale za jedną stronę wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej = 16,95 zł
  • 0,00007 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale za jedną stronę kopii albo wydruku dokumentacji medycznej = 0,59 zł
  • 0,0004 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale za udostępnienie dokumentacji medycznej tworzonej w Zakładzie Diagnostyki Obrazowej w postaci: błony RTG, płyty CD/DVD z przeglądarką film lub z płytą DICOMDIR, na informatycznym nośniku danych. = 3,39 zł
  • Powyższe stawki wyliczone zostały na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 lutego 2025 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2024r.

Kierownik Działu Archiwum
Michał Bąbol
tel. 12 64 68 166
dokumentacjamedyczna@rydygierkrakow.pl

ZDARZENIA NIEPOŻĄDANE

Zgłoś zdarzenie niepożądane

W naszym szpitalu stworzyliśmy możliwość zgłaszania zdarzeń niepożądanych związanych z procesem leczenia lub opieki. Wszystkie zgłoszenia są poufne i służą wyłącznie poprawie bezpieczeństwa pacjentów oraz jakości świadczonych usług medycznych.

Czym jest zdarzenie niepożądane?
To sytuacja, która mogła lub faktycznie doprowadziła do szkody pacjenta. Może to być m.in. zakażenie, awaria sprzętu, upadek pacjenta czy pomyłka w farmakoterapii.

Dlaczego warto zgłaszać zdarzenia niepożądane?
• Pomagasz nam poprawiać jakość opieki i zapobiegać podobnym sytuacjom w przyszłości.
• Zgłoszenia nie są traktowane jako skarga, lecz ważne źródło informacji.
• Wszystkie zgłoszenia są rejestrowane, ale nie udzielamy odpowiedzi zwrotnej do osoby zgłaszającej.

Jak można zgłosić zdarzenie niepożądane?

1. Wypełnij formularz zgłoszenia
• Pobierz formularz dostępny na dole strony
• Uzupełnij go szczegółowo – im więcej informacji przekażesz, tym będziemy mieć lepszy ogląd sytuacji.

2. Wybierz sposób przesłania formularza:
• e-mail: ewojtas@rydygierkrakow.pl
• osobiście: na dziennik podawczy szpitala
• pocztą: adres os. Złotej Jesieni 1, 31-823 Kraków

3. Możesz zgłosić zdarzenie także bezpośrednio personelowi medycznemu – zostanie ono zarejestrowane zgodnie z procedurą szpitalną.

4. Możliwość zgłoszenia anonimowego – dane osobowe nie są wymagane.

Formularz zdarzenia niepożądanego – plik WORD – pobierz

Formularz zdarzenia niepożądanego – plik PDF – pobierz

Informacja o wpływie działalności Szpitala Rydygiera na zdrowie ludzi i na środowisko

RODO
i deklaracja dostępności

Pomoc duszpasterska,
socjalna i prawa pacjenta

Ankieta
satysfakcji pacjenta